onsdag den 16. april 2014

Hjemmelavet ramsløgssalt

Ramsløg fra Vestvolden
Ramsløg fra Vestvolden

Noget af det bedste med foråret er at plukke ramsløg og bruge det i stedet for hvidløg i madlavningen. Ramsløg smager som hvidløg, men jeg synes at eftersmagen er blødere og mindre dominerende.

I København kan man finde ramsløg mange steder. Jeg har plukket det på Assitens Kirkegård, hvor den findes i store mængder ved hegnet ud mod Hans Tavsens park. I dag hoppede jeg på cyklen for at undersøge Vestvolden, hvor jeg også tidligere har fundet ramsløg og ganske rigtigt fandt jeg ramsløg langs kanalen.

Opskrift på ramsløgssalt


Krydderurtesalt er noget af det nemmeste i hele verden. Blend dét krydderi du vil bruge med en slat salt, for derefter at smide det til tørring i ovnen på 50 grader i en times tid. Mængderne afhænger af krydderi og hvor kraftigt du vil have det. Hak lidt i saltet mens det tørrer så det ikke klumper. Denne gang brugte jeg ca 1 dl salt og 10 gram ramsløg.

Jeg bruger urtekrams havsalt til alt. Det er noget af det bedste salt på markedet og så koster det ikke en hel bondegård. I Mad & Vin som ikke ligefrem skilter lave priser koster 1 kg 23-24 kroner og en gang i mellem bliver det solgt som spotvare i Netto til 20 kr.

Ramsløg på Google maps

Vestvolden - Følg den prikkede sti lige efter broen over Festningskanalen og følg kanalen mod venstre. Ramsløgene vokser på højre side i skyggen under nogle træer.

Assistens Kirkegård - Følg stien langs Hans Tavsens park. Det vrimler med ramsløg i sæsonen.

Byhøst.dk - Kort over hvor man kan høste spiselige ting i naturen, ikke kun ramsløg. Siden kunne godt være mere brugervenlig, men der findes ikke et lignende sted, hvor man kan se muligheder for at høste fra naturen.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar