onsdag den 2. oktober 2013

Ravioli a la Astrid (med tomatsauce)

For nogle uger siden lavede jeg henkogte tomater og jeg er desværre allerede kommet til at spise dem, så nu skal jeg til at henkoge igen. Heldigvis skyldes hele fadæsen at de smagte aldeles fantastisk. Det smarte er at når tomaterne først er henkogte skal man ikke gøre andet end at blende dem, så har man verdens bedste tomatsauce. Det medvirker også til at det er meget nemt at spise dem hurtigt. 

Nå, men det er ikke meningen at det her indlæg skal handle om henkogte tomaters fortryllende egenskaber. Det handler om én af de ting jeg er kommet til at bruge de henkogte tomater til: Ravioli a la Astrid (og lidt a la min kæreste). 

Af en eller anden grund fik jeg lyst til at lave ravioli fra bunden af i dag. Jeg fatter virkelig ikke hvor den idé kommer fra: Jeg har kun brugt min italienske pastamaskine én gang i løbet af de 3-4 år jeg har haft den, og for det meste står den og kigger bedrøvet på mig fra sin plads ovenpå et køkkenskab.

Pastadej er meganemt at lave. Det tager bare lidt længere tid en pasta fra supermarkedet, men til gengæld kan man selv bestemme fyldet. Det er lidt som at være alene hjemme.

Brug 1 æg per 100 gram mel (tipo 00). 200 g mel er nok til 2 portioner pastadej til ravioli. Lav en fordybning i melet og kom æggene ned i fordybningen. Forhåbentlig er du bedre til at fordybe melet end mig, og så stikker æggene ikke af. Æggeudbruddet påvirkede nu heldigvis ikke dejen synderligt negativt. 
1-2-3 pastadej











Når du har æltet dejen i et kvarters tid skal den pakkes ind i noget lufttæt og ligge i mindst 15 minutter. Jeg brugte madfilm, men det vigtigste er at dejen ikke tørrer ud mens den samler sig. Den kan sagtens ligge meget længere end 15 minutter, så lav den dagen i forvejen, hvis du skal have gæster.

Derefter skal dejen køres igennem en pastamaskine. En kagerulle kan bruges, hvis du ikke er typen der har lyst til at investere i fine køkkenmaskiner som ikke bliver brugt, men det ER altså nemmere med en pastamaskine. Der er en hårfin balance mellem at køre den for lidt og for meget gennem maskinen. Når dejen har kørt gennem maskine 3-4 gange samler den sig rigtig fint, men hvis den bliver kørt for meget igennem maskinen tørrer den ud og bliver umulig at arbejde med. 

Der er masser af videoer på YouTube som viser hvordan du laver pastadej, ælter den, kører den gennem maskinen og former raviolierne. Jeg faldt for den her dejlige italienske mama og gjorde næsten som hende. 

Fyldet stod min kæreste for: Ca 150 g groft hakkede østershatte blev marineret i olivenolie, hvidløg, rosmarin og timian smagt til med salt og peber. Derefter blev det hele stegt i smør på mellemvarme. Så blev svampende hakket fint og blandet med spidskommen og ricotta. 
Hjemmelavet ravioli














Raviolierne kogte i ca 2 minutter og blev så anrettet på en tallerken, hvor vi kom sauce af henkogte tomater, revet parmesan og persille fra kolonihaven over. Selv om raviolierne blev spist på en kedelig onsdag så åbnede vi alligevel en italiensk ripasso som virkelig komplimenterede retten. 

Jeg formåede desværre ikke at tage et skarpt billede af retten med parmesan og persille, så i får den næsten færdige ret uden dikkedarer i stedet for:
Ravioli med tomatsauce uden dikkedarer







Ingen kommentarer:

Send en kommentar